Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan 2011...berbuka sorang2

Tahun 2011 ialah tahun pertama dalam hidup aku berpuasa seorang diri.....Ini adalah kisah aku berpuasa di perantauan.

Aku mula berhijrah dari belaian manja keluargaku pada 2001. Destinasi ku ialah
UITM Shah Alam. Kalau ikutkan dari tahun 2001 hinggalah 2006 aku berpuasa bersama
kawan2 UITM. Masa kat UITM dulu, puasa tak best sebab x biasa lagi puasa selain dari berpuasa di rumah sendiri. Dan UITM jugaklah aku mula belajar tinggal di 'hostel'. Tapi puasa di UITM tak lama sebab pada tahun 2003, aku da mula menyewa rumah dengan budak2 kelas aku jugak lah di seksyen 11, Shah Alam. Dekat rumah sewa tu la paling banyak kenangan bulan puasa. Dan semestinya Zuly Nuhairi tinggal sekali dengan aku.....aku rasakan puasa di rumah sewa lagi seronok berpuasa di Hostel UITM. Ia terasa macam kita berpuasa kat rumah sendiri cuma ayah n mak n adik beradik je tak ada. Yang ada pon kawan2 je.

Tahun 2008 hingga kini aku berpuasa di Batang Kali, Hulu Selangor. Dan semestinya Zuly masih lagi tinggal bersama aku di rumah sewa kami di Taman Seri Cahaya.  Sempat la jugak aku berpuasa dengan Zuly kat sini selama 3 tahun. Cuma tahun ni je dia sudah berkahwin so dia berpuasalah denagn isteri "tersayang" dia. Tahun 2009 budak baru kerja di tempat kerja aku menyewa rumah sewa aku n zuly. Dia pulak start kerja ngam2 bulan puasa. So meriah la lagi rumah aku tu dengan tambah lagi kawan. Tapi puasa tahun ni aku dan dia berpuasa sorg2 diri. Zaimi di kelang dan Aku pula bersahur dan berbuka sorang2 diri kat umah sewa lama ni. Zaimi mulakan hidup baru dia di Kelang. So aku pon tinggallah seorang diri di rumah sewa aku tu. Ditemani bunyi cicak dan kucing bergaduh kat luar.

so begitulah serba sedikit puasa aku di perantauan. Dari meriah berbuka ramai2 di 'dining hall' kolej Perindu UITM Shah Alam, ke rumah sewa di seksyen 11 hinggalah rumah sewa di batang kali ni hah. Dari meriah ramai2 membeli juadah berbuka tapi sekarang tinggal aku seorang diri pergi membeli juadah berbuka.
Memang aku akui, yang aku sedih tinggal seorang diri di rumah itu, tapi apakan daya, punca rezeki aku masih lagi di sini.

"apa yang penting, aku masih lagi ada bumbung untuk berteduh mencari rezeki di negeri orang".

wasalam.

5 comments:

  1. aku ni ada jiran macam x de jiran jugak la...hehehe
    baik dari masa berjiran dengan sue hinggalah ngn jiran baru aku ni...hehehe

    ReplyDelete
  2. Aku dah 3 tahun berpuasa sorang-sorang kat terengganu nih... =)

    ReplyDelete
  3. luahan ati lelaki2 yang kesunyian berbuka sorang2 ngadap dinding...hahaha nitik x airmata dlm pinggan???? kihkihkih

    ReplyDelete
  4. jack: tu la..ko lagi kesian.... pose aku sorg2 x pe la x de bini lagi..ko lak da berbini...kesian seyh...hehehe...xpe...Allah maha adil.

    sue: sedap mulut ko ek...ko pose ke x?..pinggan x pakai la sue...da nama pon bgkus je...kat polystyrene ada la...hehehe..tapi kuah la tumpah..air mata lom kuar lagi...hahaha
    nak keret la tu..dia pose ngn mak manja die...balik2 sume da siap masak...untung dapat anak macam ko..kan su kan? kan?..hehehe..

    ReplyDelete
  5. pose ke x ke, dr sendiri je tau..hahaha
    mak sangt bertuah mempunyai anak yg bernama norsuhailly sbb sy syg mak saya...hahahaha
    ayt2 org dengki yg duduk jauh diperantauan...huahuahuahuahuah..
    (eh xbaik gelak bnyak2..kang kurus pahala puase)...

    ReplyDelete