Tuesday, April 12, 2011

BiLa UjiaN DataNG...

Ku seru pada yang maha Esa agar "dia" di panjangkan umur dan berada dalam keadaan sihat selalu. Walaupun aku tahu yang "dia" sedang bergelut dengan kesakitan yang aku tak tahu tahapnya macam mana lagi? Aku paham "dia" tak mahu aku risau tentang dirinya tapi apakan daya dunia ni bukannya besar mana pon bila hati dah sayang.

Aku mula-mula kenal akan "dia" masa adik angkat aku Yuniesha meminta tolong aku tolong kawan dia ni yang baru putus cinta la konon-kononnya. Aku jarang menolak permintaan orang untuk membantu yang lain. Maka nombor telifon aku diberikan pada kawan si Yuniesha tu. Tak lama selepas adik aku menelifon aku tu tiba-tiba sampai la sms dari kawannya itu. Dan dari situ lah aku mula memberi dia nasihat serta dorongan untuk teruskan hidup yang penuh dengan ujian dan dugaan dari Allah SWT. Lama kelaman budak ni suka menelifon aku dah jarang nak sms dah. Saban hari aku dapat rasakan hubungan kami makin lama makin erat. Seolah-olah kami da lama kenal satu sama lain.

SMS dan perbualan telifon silih berganti untuk beberapa bulan sedangkan aku masih bertemu mata dengannya. hinggalah adik aku ajak aku keluar teman dia shopping. Rupa-rupa "dia" juga ikut sekali. Dan itu la detik pertemuan pertama aku dan "dia". Orangnya kurus dan lebih kurang sama tinggi dengan aku. Aku masih ingat lagi "dia" memakai seluar jean jenama "JEEP" dan berbaju warna hijau kebiru-biruan sikit ala-ala baju kardigan kot. Dengan selamber aku cakap "owh inilah sya ek"? dah tu je la perbualan aku dengan "dia" pada masa tu. Aku biasala kalau dengan orang yang aku belom kenal memang aku payah nak berbual. Tapi bila dah kenal hah jangan cakap la...ada je cerita nak di kongsikan....Masa tu aku banyak berborak dengan Yuniesha la. Lagipon aku da lama tak jumpa dia. Hehehe...Tapi itula hari pertama aku jumpa dengan 'dia'.

Masa aku mula kenal "dia" tak ada lagi la aku nampak yang 'dia' ni sakit. Tak tahu lah "dia" pandai sorok dari aku ke? Tapi makin lama makin x sihat "dia". Aku cukup risau akan kesihatan 'dia'. Tapi aku mohon pada yang maha Esa semoga 'dia' dikurniakan kesihatan yang cekal dan berpanjangan. Allah SWt berkuasa ke atas setiap makhluk ciptaanNya. Aku hanya mampu berdoa dan memberi sokongan kepada 'dia'. Ujian datang dariNya tak tahu bila dan pada bila-bila masa saja ia boleh datang. Maka aku haruslah tabahkan diriku ini demi 'dia'.

Insya'Allah....

2 comments:

  1. sabar.... tuhan itu selalu bagi pertolongan kepada orang yg sabar...

    ReplyDelete
  2. Bersabar adalah jalan kepada terbukanya pintu rezeki & iman.

    ReplyDelete